نوشته شده توسط : gogos

'سلمان بشیر' در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا به اسلام آباد افزود: ایران یك كشور دوست و برادر و همسایه نزدیك و بسیار مهم برای پاكستان است و روابط ما با ایران ریشه در عمق تاریخ دارد.

وی سپس با اشاره به روابط گسترده و روزافزون پاكستان و ایران در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاكید كرد: تصور نمی كنم هیچ عاملی توان آن را داشته باشد كه روابط بین دو ملت و دو دولت ایران و پاكستان را تحت تاثیر قرار دهد.

این مقام ارشد دولت پاكستان تصریح كرد: اساس روابط فیمابین دو كشور بر پایه حسن نیت و احترام متقابل قرار دارد.

شبك **1723**1540** 1574



:: برچسب‌ها: جغرافیایی برچسب , جشن تولد , ساحل ,
:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

فرانسوا تروفو (۱۹۳۲ – ۱۹۸۴)

فرانسوا تروفو (۱۹۳۲ – ۱۹۸۴) موفق‌ترین چهره "موج نو" و یکی از برجسته‌ترین سینماگران فرانسه، هشتاد سال پیش به دنیا آمد. به همین مناسبت ماشین جستجوگر "گوگل" ، نشان یا لوگوی خود را به او اختصاص داد.

فرانسوا تروفو روز ششم فوریه ۱۹۳۲ به دنیا آمد. بچه‌ای "نامشروع" بود، پدر خود را نمی‌شناخت و سرپرستی او را مادربزرگش قبول کرد. سالهای کودکی را با شیطنت و شرارت در خیابان‌ها سپری کرد. پسرک ولگرد، اندوه تنهایی و رنج بی‌پناهی را با دو چیز تسکین می‌داد: رمان خواندن و سینما رفتن. بخشی از این کودکی دشوار و پراضطراب را در فیلم درخشان "چهارصد ضربه" نشان داده است.

دست تصادف تروفوی نوجوان را بر سر راه آندره بازن، منتقد و نظریه‌پرداز معروف، قرار داد. به تشویق بازن بود که تروفو از ۱۹ سالگی به گزارش و نقدنویسی درباره فیلم‌های سینمایی روی آورد.

آندره بازن در اوایل دهه ۱۹۵۰ با تأسیس ماهنامه‌ "کایه دو سینما" گروهی از منتقدان پرشور و جوان را گرد آورد. این منتقدان که شیفته "بیان سینمایی ناب" بودند، کمال هنری و پیشرفت تکنیکی سینمای هالیوود را می‌ستودند و به شدت سینمای بومی و شیوه‌های کهنه آن را تحقیر می‌کردند.

سینمای فرانسه، پس از جنگ جهانی دوم و تا پایان دهه ۱۹۵۰ به دور تکرار افتاده بود. سینما بر محور "داستان‌گویی" می‌گشت. بیشتر فیلم‌ها تقلید یا "برداشت سینمایی" از درام‌های تئاترال و روایت‌‌های ادبی بودند. نقش سینما به عنوان شکل مستقلی از بیان هنری ناپیدا بود.

گوگل به مناسبت تولد تروفو، نشان یا لوگوی خود را به او اختصاص داد

فرانسوا تروفو در سال ۱۹۵۴ در مقاله‌ای به عنوان "گرایشی ویژه در سینمای فرانسه" به سینمای محافظه‌کار بومی حمله کرد و به دفاع از "تئوری مؤلف" پرداخت.

به نظر منتقدان جوان "کایه" سینمای فرانسه بایستی به جای تکرار کلیشه‌های آشنا، به دستاوردهای هالیوود توجه کند و از سینماگران بزرگ بیاموزد: از گریفیث و جان فورد و هوارد هاکز تا آلفرد هیچکاک و اورسن ولز و... آنها این نظر را مطرح کردند که فیلم سینمایی، یک "واحد هنری" است و مثل هر اثر هنری دیگری، محصول کار و خلاقیت یک آفریننده یا "مؤلف" است که "دستخط" یا مهر و نشان او را می‌توان در هر فیلمی دید.

به سوی "موج نو"

منتقدان جوان "کایه" مانند ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو، ژاک ریوت، اریک رومر و کلود شابرول، نقدنویسی را پیش‌زمینه‌ای برای فیلم‌سازی می‌دانستند و از اوایل دهه ۱۹۶۰ بیشتر آنها به کارگردانی روی آوردند.

فیلم های شاخص فرانسوا تروفو

در فیلم‌های تروفو مهارت حرفه‌ای، کشش داستانی و پرداخت هنری به طرزی استادانه به هم گره خورده است. او در طول زندگی ۲۵ فیلم ساخت که بسیاری از آنها از شاهکارهای مسلم سینمای نو به شمار می‌روند:

"به پیانیست شلیک کنید!" (۱۹۶۰)

ژول و ژیم (۱۹۶۲)

فارنهایت ۴۵۱ (۱۹۶۶)

عروس سیاهپوش (۱۹۶۷)

"کودک وحشی" (۱۹۶۹)

شب آمریکایی (۱۹۷۳)

زندگی آدل آش (۱۹۷۵)

اتاق سبز (۱۹۷۸)

آخرین مترو (۱۹۸۰)

"زن همسایه" (۱۹۸۱)

فرانسوا تروفو پس از چند تجربه در فیلم کوتاه، اولین فیلم سینمایی خود را ساخت به نام "چهارصد ضربه". فیلم در مه ۱۹۵۹ در جشنواره‌ سینمایی کن، جایزه بهترین کارگردانی را نصیب سینماگر ۲۶ ساله کرد، سپس فیلم در سوم ژوئن در پاریس به روی اکران رفت و غوغایی به پا کرد. منتقدی که در نکوهش جریان مسلط سینمای فرانسه بیرحم بود، نشان داد که در شکستن کلیشه‌ها و قراردادهای سینمایی بی‌باک است.

فیلم "چهارصد ضربه" منشور مکتب سینمایی معروف و بانفوذی شد به نام "موج نو" و بر سبک و زبان سینمای مدرن تأثیر گذاشت. فیلم یک داستان ساده را به شکلی روان و طبیعی روایت می‌کند. به هیچ سنت و قراردادی پای‌بند نیست، و برای صراحت تصویری و القای زنده و مؤثر داستان، از هر تکنیک و ترفندی آزادانه استفاده می‌کند.

فیلم روایتگر زندگی پسری در آستانه بلوغ است که در خانواده و مدرسه و جامعه با فشارهایی خردکننده روبروست. آنتوان دوانل کمبود محبت و عاطفه را با عشقی بیکران به سینما و ادبیات جبران می‌کند.

آنتوان از جامعه‌ای که از آن هیچ مهر و محبتی ندیده، به سبک خود انتقام می‌گیرد: از کلاس درس می‌گریزد، به بزرگان بی‌احترامی می‌کند و گهگاه به "آفتابه دزدی" دست می‌زند، و عاقبت به خاطر کش رفتن یک ماشین تحریر به دام می‌افتد.

مقامات او را به پرورشگاه می‌فرستند تا از نو "تأدیب" شود. در جلسه‌ای شبیه به بازپرسی، مربی از آنتوان می‌پرسد که چرا همیشه دروغ می‌گوید، و آنتوان جواب می‌دهد: "خوب اگر راست بگویم هم به هر حال کسی حرفم را باور نمی‌کند!"

آنتوان در آخرین صحنه فیلم از پرورشگاه فرار می‌کند و به سوی جنگلی می‌دود که به دریا ختم می‌شود. او در ساحل دریا با نگاهی پرسان به سوی دوربین برمی‌گردد و به تماشاگران چشم می‌دوزد. با فیکس چهره او روی پرده، یکی از معروف‌ترین تصاویر تاریخ سینما پدید آمد. همین تصویر است که روی لوگوی گوگل قرار گرفته است.

شخصیت آنتوان (که از زندگی خود تروفو گرته‌برداری شده) با دقت و ظرافتی کم‌مانند پرداخته شده و درست به قد و قامت ژان پیر لئو، ایفاگر نقش، دوخته شده است. ژان پیر لئو در چند فیلم بعدی تروفو، به شخصیت آنتوان در مراحل بعدی نوجوانی او جان بخشید.

سینماگر در عالم ادبیات

"فیلم "چهارصد ضربه" منشور مکتب سینمایی معروف و بانفوذی شد به نام "موج نو" و بر سبک و زبان سینمای مدرن تأثیر گذاشت. فیلم یک داستان ساده را به شکلی روان و طبیعی روایت می‌کند. به هیچ سنت و قراردادی پای‌بند نیست، و برای صراحت تصویری و القای زنده و مؤثر داستان، از هر تکنیک و ترفندی آزادانه استفاده می‌کند"

فرانسوا تروفو عاشق نویسندگی و ادبیات بود. یکی از مهمترین کتاب‌های سینمایی از زیر دست این سینماگر بیرون آمده است: تروفو در سال ۱۹۶۲ گفت‌و‌گویی پنجاه ساعته با آلفرد هیچکاک (۱۸۹۹ – ۱۹۸۰) انجام داد که در آن استاد بزرگ سینما، رمز و رازهای کار سینمایی خود را با تمام جزئیات بازگو کرده است. این کتاب ارزنده نوعی دستور زبان سینماست و به زبان‌های فراوانی، از جمله به فارسی، ترجمه شده است.

تروفو عاشق ادبیات بود. در نامه‌ای می‌گوید که اگر فیلمساز نمی‌شد، بی‌تردید ناشر و کتابفروش می‌شد.

از گواهی نزدیکان تروفو و از نامه‌های فراوانی که از او به جای مانده می‌توان دریافت که او حتی بیش از سینما به ادبیات عشق می‌ورزید. برخی از فیلم‌های او یا از آثار و یا از زندگی نویسندگان بزرگ گرفته شده‌اند، مانند "داستان آدل آش".

در فیلم‌های تروفو، از "پوست شیرین" (۱۹۶۴) و "بوسه‌های دزدیده شده" (۱۹۶۸) تا آخرین فیلمش "از عشق و مرگ" (۱۹۸۳) تکنیک‌ها و شیوه‌های بیان ادبی با زبردستی و ظرافت به کار رفته‌اند. از روایت شخص اول تا دیدگاه‌های نقل موازی و متناوب، تا اسلوب نامه‌نگاری و ...

تروفو در سالهای ناآرام نوجوانی با بزرگترین سیمای ادبیات فرانسه آشنا شد و در سراسر عمر او را ستایش کرد. همان مرد غول‌آسایی که پسربچه فیلم "چهارصد ضربه" مخفیانه برایش محراب می‌سازد و نامش را عابدانه زیر لب تکرار می‌کند: بالزاک، بالزاک، بالزاک... انگار که خداوندی را تسبیح می‌گوید.

و ناگفته نماند که تروفو سازنده فیلمی بود که قهرمان اصلی آن کتاب است. در "فارنهایت ۴۵۱" او سوزاندن و "کشتار" کتاب را چون بلایی عظیم در ابعاد "هولاکوست" تصویر کرده است.

فرانسوا تروفو در ۲۱ اکتبر ۱۹۸۴ در ۵۲ سالگی در بیمارستان نویی پاریس به بیماری سرطان مغزی درگذشت.



:: برچسب‌ها: برلین , چشم انداز , کالیفرنیا ,
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

هفته گذشته در جریان تظاهرات گسترده مردم اوكلند پلیس با گلوله های پلاستیكی به صف معترضان حمله و 409 نفر از آنان را دستگیر كرد.

بر اساس گزارش رسانه های آمریكایی امروز نیز پلیس با محاصره اعتراض كنندگان به بهانه نداشتن مجوز برای تظاهرات، سیستم صوتی آنها را توقیف كرد.

مردم خشمگین اوكلند با تجمع در مقابل ساختمان دادگاه این شهر خواستار آزادی فوری زندانیان شدند.

'فرانك ویولا' وكیل بازداشت شدگان تظاهرات هفته گذشته ، اظهار داشت دادگاه مدركی علیه بازداشت شدگان ندارد بلكه برای نقض حقوق مدنی آنان تلاش می كند.

وی ادامه داد: این یك درگیری سیاسی است و اگر لازم باشد باید در كوچه و خیابان برای حق خود مقابله كنیم.

هفته گذشته 409 نفر در تظاهرات تصرف وال استریت در شهر اوكلند دستگیر شدند.

پلیس شهر اوكلند با گاز اشك آور و گلوله پلاستیكی به تظاهركنندگان حمله كرد و مرتكب خشونت های زیادی شد.

پیش از پنج ماه است كه مردم آمریكا علیه نظام سرمایه داری بپا خاسته اند و ایجاد محدودیت، خشونت و سركوب تظاهر كنندگان نتواسته است مانع از ادامه اعتراض ها شود.

اروپام 2252 **1908 ** 1574



:: برچسب‌ها: تورنتو , به من ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos
ناتو

گزارش سازمان ملل از افزایش هشت درصدی تلفات غیرنظامیان افغان خبر داده است

ناتو می گوید، تمامی تلاش این نیروها در سال ۲۰۱۲ در افغانستان، روی کاهش تلفات غیرنظامیان متمرکز خواهد بود.

این اظهارات سخنگوی ناتو پس از آن مطرح می شود که سازمان ملل متحد از هشت درصد افزایش در تلفات غیرنظامیان در افغانستان در سال ۲۰۱۱ میلادی خبر داد.

در گزارش سازمان ملل متحد، آمده که تلفات ناشی از عملیات نیروهای ناتو به تناسب سال گذشته چهار درصد کاهش داشته، اما در عین حال از ادامه کشته شدن غیرنظامیان و سیر صعودی آن، ابراز نگرانی شده است.

کرستن جکوبسن، سخنگوی ناتو در کابل می گوید که آنها در حال بررسی جزئیات گزارش سازمان ملل متحد هستند.

آقای جکوبسن گفت که اطلاعات سازمان ملل متحد، به آنها کمک خواهد کرد تا در کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان بهتر عمل کنند.

او گفت: "تلفات هر غیرنظامی برای ما غم انگیز و دردآور است. ما از همه راه های ممکن استفاده خواهیم کرد تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنیم."

براساس گزارش سازمان ملل متحد، مجموع قربانیان غیرنظامی از سال ۲۰۰۷ تا حالا، به یازده هزار و ۸۶۴ نفر رسیده است.

گزارش سازمان ملل متحد "عناصر ضد‌دولتی" را مسئول کشتار هفتاد و هفت درصد کل غیرنظامیان در سال ۲۰۱۱ دانسته و گفته که این آمار، به تناسب سال قبل، چهارده درصد افزایش نشان می دهد.

این گزارش، بمب‌های کنار جاده‌ای و بمبگذاری های انتحاری را مرگبارترین عوامل تلفات غیرنظامیان دانسته است.

با این حال، آنچه را که گزارش سازمان ملل متحد در مورد ناتو قابل نگرانی دانسته، ادامه عملیات های هوایی از سوی این نیروها در افغانستان است.

نهادهای حقوق بشری از تمامی جناح های درگیر در افغانستان تقاضا کرده که به حفظ جان غیرنظامیان توجه داشته باشند.

ناوی پلای، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر گفته که افزایش سال به سال تلفات غیرنظامیان در افغانستان "به شدت نگران کننده" است.

او گفت: "در پی این آمارها رنج و درد واقعی خانواده های افغان دیده می‌شود. این جنگجویان طرف‌های درگیر هستند که باعث ادامه این امر شده اند و باید جلو چنین کشتاری را بگیرند."



:: برچسب‌ها: سنگ , نیکون ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

رسانه های امریكا فاش كردند تظاهركنندگان شعارهای 'میلیاردها دلار معافیت مالیاتی به سرمایه داران می دهند'، 'عدالت مالیاتی' و ' عدالت اقتصادی' سر می دادند.

نشست بررسی وضعیت مالیاتی ایالت نیویورك با حضور تظاهركنندگان قادر به ادامه كار نبود. جالب توجه این كه از 207 نماینده تنها سه نفر در این نشست حضور داشتند و بقیه حضار یا تظاهركننده و یا تماشاكننده بودند.

'آیلین گانتر' نماینده دمكرات مجلس ایالتی ایالت نیویورك از فرصت استفاده كرد و از تلفن همراه خود برای فیلمبرداری از تظاهركنندگان استفاده كرد.

تظاهركنندگان كه از معافیت های مالیاتی كه دولت به سرمایه داران می دهد، ناراضی هستند، شعار ' میلیونر سهم مالیاتی خود بپرداز' سر می دادند.

فشار اقتصادی شدید به مردم آمریكا موجب نگرانی و نارضایتی بسیاری از مردم آمریكا شده و تظاهرات در شهرهای مختلف ادامه دارد.

تظاهرات جنبش تصرف وال استریت حدود پنج ماه قبل در شهر نیویورك آغاز شد و تلاش دولت برای سركوب تظاهركنندگان ناكام مانده است.

اروپام **2252 **1908 ** 1574



:: برچسب‌ها: کانادا ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

'حاجی غلام علی ' در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی گروه سیاسی ایرنا به اسلام آباد افزود: افزایش رفت و آمدهای هیات های اقتصادی میان دو كشور سبب گسترش بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی میان اسلام آباد و تهران خواهد شد.

نماینده مجلس سنای پاكستان همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه های مرتبط با فعالیت های تجاری و اقتصادی ایران در پاكستان و بالعكس، اینگونه فعالیت ها را نیز در ارتقای حجم تبادلات تجاری میان پاكستان و ایران بسیار

حائز اهمیت دانست.

این مقام پاكستانی روابط كشورش با ایران را روابطی فراتر از روابط دو كشور همسایه دانست و گفت: ایران و پاكستان دو كشور دوست و برادر هستند و ثبات و استحكام روابط دوجانبه میان تهران واسلام آباد ریشه در اشتراكات فراوان دینی

تاریخی و فرهنگی میان دو ملت بزرگ ایران و پاكستان دارد.

حاجی غلام علی در خصوص تحریم های غرب و آمریكا علیه ایران و اینكه آیا این تحریم ها چه تاثیری بر روابط اسلام آباد - تهران داشته است گفت: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران عمیق تر و ریشه دار تر از آن است كه بخواهد تحت تاثیر این مسایل قرار گیرد.

این سناتور پاكستانی با بیان اینكه كشورش یك كشور مستقل است و اجازه نمی دهد اقدامات یا تصمیم های بیگانگان بر اراده و تصمیم پاكستان مسلط شود تاكید كرد: تحریم های ایران نه تنها مانعی در برابر حركت شتابان روابط اسلام آباد و

تهران به ویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی ایجاد نمی كند بلكه دو كشور بطور جدی در پی آن هستند كه در مدت دو تا سه سال آینده حجم تبادلات تجاری خود را به پنج میلیارد دلار افزایش دهند.

سیام / 1723 ** 1574



:: برچسب‌ها: دریا , غروب ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است از حقوق اتباع ایرانی در خارج از این کشور دفاع می‌کند

مقام‌های ایرانی می‌گویند که موفق شده‌اند ، ۷۰۰ زندانی تبعه ایران را در خارج از این کشور آزاد کنند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به پایگاه اطلاع رسانی دولت این کشور گفته است که این افراد در سال جاری خورشیدی آزاد شده‌اند.

به گفته او وزارت خارجه ایران خود را "موظف به رفع مشکل ایرانیان در هر جای دنیا" می‌داند.

ایران با شماری از کشورها از جمله چند همسایه خود قرارداد استرداد مجرمین امضا کرده است.

بر اساس این توافق، اتباع دو کشور طرف قرارداد در صورتی که در دادگاه های کشور میزبان محکوم به زندان شوند، می‌توانند دوران محکومیت خود را در کشور خودشان طی می‌کنند.

عمده زندانیان ایرانی که تاکنون با استفاده از این قرارداد به ایران بازگردانده شده اند، محکومان دادگاه های خارج از کشور در ارتباط با مواد مخدر بوده‌اند.

وزیر خارجه ایران به نوع اتهام یا جرم این ۷۰۰ نفر اشاره نکرده و مشخص نیست که این افراد در کدام کشورها زندانی بوده اند و در عین حال به ایران بازگردانده شده اند یا خیر.

آقای صالحی از شهروندان ایرانی خواسته است برای جلوگیری از چنین مسائلی، قوانین بین المللی و مقررات محل اقامت خود را در خارج از کشور رعایت کنند.

وزیر خارجه ایران در عین حال بار دیگر به شهروندان کشورش نسبت به سفر زمینی به سوریه هشدار داده و گفته است که انجام سفر زمینی به سوریه می تواند با "خطرات جانی" همراه باشد.

درگیری معترضان با دولت بشار اسد و سرکوب آنها از سوی نیروهای دولتی که از نزدیک به یک سال پیش آغاز شده بود، در هفته های اخیر اوج گرفته است.

سازمان ملل خشونت های دولتی علیه معترضان در سوریه را گسترده و خونین توصیف کرده است.



:: برچسب‌ها: زمستان ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

رهبر ایران می گوید ما هم در برابر تهدید و تحریم نفتی، تهدیدهایی داریم و هر وقتی لازم باشد، اعمال می کنیم

در حالی که فشارها بر ایران در قالب های مختلف افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است، مقامات ایرانی می گویند برای بدترین سناریوها آماده‌اند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه (۵ فوریه/۱۶ بهمن) در سخنانی گفت که کشورش در برابر تحریم های فزاینده جهانی بر سر برنامه های اتمی ایران، "بدترین سناریوها" را بررسی کرده و برای "هرگونه رویارویی احتمالی" آماده می شود.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، هم در نماز جمعه هفته پیش گفت "آمریکا و دیگران بدانند و می دانند که ما هم در برابر تهدید و تحریم نفتی، تهدیدهایی داریم و هر وقتی لازم باشد، اعمال می کنیم".

از دیگر سو، روزی نیست که یک یا چند مقام اسرائیلی، آمریکایی یا دیگران درباره جدی بودن احتمال یا نزدیک بودن موعد تحقق احتمال حمله به ایران توسط اسرائیل سخنی نگویند و به تیتر روزنامه ها تبدیل نشود.

منافع تهدید به جنگ با ایران

توسل به جنگ یک ابزار سیاسی است با ماهیتی نظامی که هدف تامین منافع را دنبال می کند. در تاریخ یا در رفتار فعلی بسیاری از کشورهای جهان می توان ردپای استفاده از این اهرم را مشاهده کرد.

استفاده از اهرم جنگ هم از تحلیل هزینه و سود جدایی ناپذیر است. به نظر می رسد که در حال حاضر، منطق آندسته از طرفداران توسل به اهرم نظامی آن است که اشاره صریح به اهرم نظامی علیه ایران فوایدی دارد.

یک فایده دامن زدن به بحث حمله نظامی به ایران، آن است که افکار عمومی را متوجه ایران می‌کند و به شکل‌گیری افکار عمومی جهانی در این رابطه کمک می کند. و در چنین حالتی، رفتار جمهوری اسلامی در بحث برنامه هسته ای و همچنین رفتارش با مردم و سیاست هایش در قضیه حقوق بشر و تا حتی مسائل سیاسی، اثر زیادی روی افکار عمومی جهانی برجای می‌گذارد.

در حال حاضر، رفتاری که جمهوری اسلامی تحت فشار فزاینده بیرونی از خود نشان می دهد، بیشتر واکنشی دفاعی است. این واکنش دفاعی تا آنجا که به نشان دادن استقامت جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم‌ها و جنگ لفظی با اسرائیل یا آمریکا مربوط باشد، قابل تامل و جا افتاده است.

اما رفتار ایران در حوزه داخلی با انعکاسی که در دنیای بیرون از مرزهای ایران پیدا می کند، رفته رفته بر ایجاد جبهه افکار عمومی در مقابل ایران منجر می شود. در این رابطه نمی‌توان گفت که واکنش افکار عمومی در آمریکا و دیگر کشورها برای جلوگیری از جنگ احتمالی با ایران، از رفتار مناسب خود تهران ناشی می شود.

بیشترین عامل مخالفت افکار عمومی با جنگ علیه ایران، بیشتر در مسائل اقتصادی، تجارب جنگ در عراق و افغانستان و احتمال قویتر شدن دست رژیم ایران برای برخورد با ملت ایران ریشه دارد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا

"فکر نمی کنم که اسرائیل هنوز تصمیم گرفته باشد که چه باید بکند"

دومین منفعت احتمالی از کوبیدن به طبل تهدید نظامی علیه ایران آن است که جمهوری اسلامی ایران با مشاهده جدی‌تر شدن احتمال درگیری، از باب مذاکره و تفاهم وارد شود.

مرکز سیاستگذاری فراحزبی (Bipartisan Policy Center) که یک گروه مستقل و متشکل از مقام های سیاسی و نظامی کنونی و سابق آمریکاست در گزارشی که روز چهارشنبه (اول فوریه - ۱۲ بهمن) منتشر کرد، اعلام کرد بزرگترین بخت برای متوقف کردن تلاش ایران در جهت به دست آوردن سلاح هسته ای، نمایش عزم ایالات متحده برای کاربرد نیروی نظامی جهت متوقف کردن آن است.

کم نیستند تحلیلگرانی که معتقدند جمهوری اسلامی ایران حاضر به مذاکره و مصالحه نیست مگر آنکه فشار وارده لایه اصلی حاکمیت را نگران بقای سیستم کند. برخی برای این نظریه، پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل برای پایان جنگ عراق علیه ایران را نمونه ای می دانند که بعد از ورود محدود آمریکا و برخورد نظامی با نیروی دریایی ایران، حمله به سکوهای نفتی و در نهایت حمله به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس اتفاق افتاد.

نمونه دیگری که می توان برای این رویکرد در نظر گرفت دوران حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی است که پس از حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ شکل قهری سیاست خارجی آمریکا در دوران پس از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ را نشان می داد.

در آن مقطع ایران به اعتقاد منتقدان دولت سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری دوران اصلاح طلب که وجهه ای تنش زدا و اهل گفتگو و دیالوگ از خود بنمایش گذاشته بود، بیشترین سطح از مذاکره و مصالحه پذیری را از خود نشان داد. سیاستی که در دوران رئیس جمهوری بعدی، محمود احمدی نژاد، تقریبا بطور کامل پس گرفته شد و به مقطع قطع کامل مذاکرات ظرف یکسال گذشته رسید.

سومین منفعت کوبیدن به طبل تهدید نظامی ایران، می تواند در قانع کردن کشورهای دیگر به همراهی با فشارهای تحریمی و سیاست منزوی ساختن جمهوری اسلامی دیده شود.

ایراد تاکید زیاد روی احتمال جنگ

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا می گوید که اقدامات اسرائیل و آمریکا باید در هماهنگی کامل با یکدیگر باشد

دیپلمات های آمریکایی و غربی در مذاکره با کشورهایی که همراهی شان با سیاست های آمریکا و غرب برای تشدید تحریم ها علیه ایران ضروری است، احتمالا روی این نکته در مذاکراتشان تاکید می کنند که اگر این همکاری و همراهی ها صورت نگیرد، احتمال وقوع جنگی دیگر در نتیجه حمله احتمالی اسرائیل به ایران بیشتر است پس کشورهای جهان بهتر است چنان سطح فشار را بالا ببرند تا تحریم ها به حالتی "فلج کننده" برسند تا از این طریق، از وقوع جنگ جلوگیری شود.

اما بنظر می رسد که اکنون آمریکا خود احساس می کند که تاکید روی حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران می رود تا به جای مفید بودن، به عاملی تخریبی تبدیل شده است.

در حالی که لئون پانه‌تا‌ وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که اسرائیل به احتمال قوی ظرف چند ماه آینده به ایران حمله خواهد کرد، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا می گوید که اقدامات اسرائیل و آمریکا باید در هماهنگی کامل با یکدیگر باشد.

روز پنجشنبه، دوم فوریه (۱۳ بهمن)، روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای نوشت که آقای پانه‌تا از زیاد بودن احتمال حمله اسرائیل به ایران در بهار آینده خبر داده است.

نقطه نظری که رسانه ها از سخنان آقای اوباما تیتر کرده اند آن است که مقامات اسرائیلی تصمیمی برای حمله به ایران ندارند. در گفتگوی تلویزیونی با رئیس جمهوری آمریکا، خبرنگار شبکه ان بی سی آمریکا که با آقای اوباما گفتگو می کرد به طور مشخص از او پرسید که آیا اسرائیل برنامه ای برای حمله به ایران دارد یا نه. جواب آقای اوباما این بود:

"فکر نمی کنم که اسرائیل هنوز تصمیم گرفته باشد که چه باید بکند."

اما سخنانی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر راستگرای اسرائیل مطرح کرده گویای وجه تخریبی موضعگیریهای متعدد مقامات سابق و کنونی اسرائیل درمورد حمله به ایران است.

وی این قبیل اظهار نظرها را "وراجی" در مورد احتمال حمله به سایتهای هسته ای ایران توصیف کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه معاریو گزارش داده که آقای نتانیاهو این هشدار را به شماری از مقامات نظامی و وزرای دولت اسرائیل داده است که به عقیده او بیش از حد آزادانه در مورد احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران صحبت می کنند.

بر اساس این گزارش آقای نتانیاهو به مقامات اسرائیلی گفته که " چنین صحبتهایی به شدت زیانبار است و علاوه بر قرار دادن اسرائیل در خط مقدم ماجرا، به تحریمها هم ضربه می زند."

نگاه به جلو

مقامات اسرائیلی و آمریکایی با در پیش گرفتن یک سیاست خاص در آستانه یک همسویی مهم قرار گرفته اند

در چنین شرایطی، می توان چنین نتیجه گرفت که آمریکا و متحدانش تا حدود زیادی روی نتیجه بخش بودن تحریم ها امیدوارند. سطح تحریم ها بسرعت افزایش یافته و مشابهت زیادی با تاریخچه استفاده تدریجی از تحریم ها ندارد.

سفری که یک هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل چند روز پیش به ایران داشتند احتمالا حاوی نکاتی بوده که سخنان تازه آقای اوباما را باعث شده است.

بعید بتوان از مقامات ایرانی حرفی در تایید احتمال موفقیت تحریم ها شنید. اما واقعیت آن است که تلاطم شدید بازار و در پیش بودن انتخابات پارلمانی و نگرانی هایی که مقامات ایران از بروز تنش و التهاب در جامعه در سایه این انتخابات دارند را نباید نادیده گرفت.

در نتیجه، افزایش سطح تحریم ها و قرار گرفتن رژیم جمهوری اسلامی ایران در آستانه از دست دادن بخشی مهم از درآمدهای نفتی از یک سو، و نگرانی نسبت به آینده نزدیک و افزایش خطر حمله اسرائیل از سوی دیگر، فضایی ایجاد کرده باشد که اکنون تهران از خود علائمی برای آمادگی جهت گفتگو و مذاکره نشان داده است.

مذاکره‌ای که در آن جدیت مورد نظر غرب در آن ملموس باشد و به اصطلاح خریدن وقت توسط تهران تلقی نشود.

از این رو می توان نتیجه گرفت که مقامات اسرائیلی و آمریکایی با در پیش گرفتن یک سیاست خاص در آستانه یک همسویی مهم قرار گرفته اند.

در این راستا، اسرائیل از تهدیدهای علنی خود علیه جمهوری اسلامی می کاهد و این فضا ایجاد می شود که به تحریم ها فرصت اثرگذاری داده شده و از التهاب آفرینی جلوگیری شود.

در این سیاست، اگر ایران بر طبل تهدیدات علیه اسرائیل و کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای مبادرت کند، در اصل به انزوای سیاسی خود کمک کرده است.

منطق این سیاست برای آمریکایی ها آن است که آقای باراک اوباما که خود را برای انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا مهیا کرده است، در شرایطی قرار می گیرد که ابتکار عمل را بدست دارد و از سر واکنش به شرایط دست به اقدامات متقابل نمی زند و منافع آمریکا را از طریق حفظ بازی در دستان آمریکا تامین می کند.

یک نکته مهم آن است که آمریکا و اسرائیل و شماری محدود از متحدان دیگر، در واقع با ایجاد یک مجموعه مشترک از کل اطلاعاتی که از پیشرفت برنامه هسته ای ایران و داده های پشت پرده در اختیار دارند، قاعدتا به این نتیجه رسیده اند که می توان چند ماهی را صرف اعمال شدیدتر تحریم ها کرد چون علائم اثرگذاری تحریم ها برای آمریکا و متحدانش اثبات شده یا در حال اثبات است.

اما نقطه حساس این سیاست آنجاست که در عمل به اسرائیل این امکان را می دهد تا با یک سکوت محدود، در عمل ایالات متحده آمریکا را در موقعیت همراهی و حتی همکاری با سیاست اسرائیل قرار می دهد، حتی اگر این سیاست آن باشد که ظرف چند ماه آینده تصمیم به حمله نظامی به ایران بگیرد.



:: برچسب‌ها: اروپا , باغ وحش , تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos
آبگیری سد گتوند

مرحل دوم آبگیری سد گتوند انجام شد

کارشناسان میراث فرهنگی با آغاز آبگیری مرحله دوم سد گتوند از روز جمعه ۱۴ بهمن‌ماه نسبت به از بین رفتن آثار تاریخی پشت این سد ابراز نگرانی کرده‌اند.

این سد که بر پائین دست رودخانه کارون ساخته شده، آخرین سد احداث شده بر روی کارون است که دریاچه ای به طول ۹۰ کیلومتر و حجم ذخیره برابر با ۵ میلیارد متر مکعب آب را دارا است.

برخی از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و فعالان این حوزه با اشاره به اینکه این سد از سوی مسئولان پروژه ملی نامیده شده اس معتقدند ساخت این سد تنها تخریب کننده آثار تاریخی و زیست محیطی منطقه است و ملی خواندن چنین پروژه‌ای به اعتقاد برخی از صاحبنظران اشتباه است.

براساس تحقیقات انجام شده در این محوطه روستاهایی با سازه‌های با ارزش تاریخی، تپه باستانی، شیرسنگی، گور دخمه و مقبره بزرگان بختیاری قرار دارد که با آب‌گیری این سد تمام این آثار در زیر آب دفن می‌شوند.

صاحبنظران با انتقاد از پروژه سد گتوند نسبت به تغییر میزان آب کارون و همچنین شور شدن آب به دلیل تپه‌های نمکی هشدار دادند.

اما وزیر نیرو در مراسم آبگیری سد با اشاره به اینکه سد گتوند حجم قابل توجهی آب را در خود ذخیره می‌کند در حقیقت منبع بزرگی برای دشت خوزستان است، گفت:" شور شدن آب کارون هم به هیچ وجه مسئله‌ای نیست که از آن غافل باشیم."

در مرحله اول آبگیری سد در اوایل مردادماه سالجاری پل قدیمی و ارتباطی محور مسجدسلیمان لالی به زیر آب فرو رفت و بخشی از تاریخ ۱۰۵ساله نفت ایران از بین رفت.
در آن زمان رسانه‌های ایران گزارش کردند که با آبگیری سد گتوندعلیا حدود ۲۰ کیلومتر از جاده مسجدسلیمان به لالی در دریاچه قرار گرفته و غرق می شود.

همزمان با عملیات اجرایی طرح سد و نیروگاه گتوند علیا در سال ۸۵، قراردادی با پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی با موضوع بررسیهای باستان شناختی در محدوده مخزن سد و شناسایی محوطه های باستانی منعقد و به دنبال آن در سال ۸۶ این بررسیها آغاز شد و در سال ۸۷ فصل نخست مطالعات نجات بخشی سد گتوندعلیا انجام پذیرفت.

این کاوشها در مناطق دیگر نیز ادامه یافت به طوریکه در سال ۸۹ بخشهای دیگری حدفاصل مسیر مسجدسلیمان به لالی که در مخزن سد گتوند علیا غرق می‌شد، کاوش شد.

همچنین ۲۳روستا پس از آبگیری سد گتوند علیا از منطقه دریاچه سد جابجا شده و براساس اعلام کارشناسان با آبگیری این سد ۳۷۵ خانوار از منطقه باید جابجا شوند.

آثار تاریخی محوطه سد گتوند

آثار تاریخی محوطه‌ای که با آبگیری سد گتوند زیر آب می‌رود

زیر آب رفتن و غرق شدن بخشی از سرزمینهای کوه دشتی استان خوزستان به همراه شمار بیشماری از درختان (کنارستان) و گونه های گیاهی و جانوری، همچنین کشتزارهای دیم مورد استفاده، چراگاهها از مسائلی بود که در زمان ساخت این سد مورد توجه قرار نگرفت و حتی با تلاش کارشناسان و انتقادهای صورت گرفته از سوی آنها نیز راهی به جایی نبرد و این سد به بهره‌برداری رسید.

سد گتوند علیا بلندترین سد خاکی در ایران و دارای ۱۸۲ متر ارتفاع است که دریاچه ای به طول ۹۰ کیلومتر مربع ایجاد می کند.

سد گتوند علیا پس از سد کرخه دومین مخزن ذخیره آب کشور محسوب می شود. این دریاچه نه تنها بزرگترین دریاچه بر روی رودخانه کارون محسوب می شود , بلکه بعد از دریاچه سد کرخه، دومین دریاچه بزرگ سدهای کشور است.

به نوشته وب سایت رسمی ایجاد شده برای اطلاع رسانی درباره این سد، پروژه "گتوند علیا" توسط کارفرما با مشاورین مشانیر-کایتک منعقد شد.در مجموع مطالعات اولیه توسط شرکت های مشانیر و کایتک چین در سال ۱۳۷۶ پایان و توسط شرکت لامایر مورد بازنگری قرار گرفت. در سال ۱۳۸۲ شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور طرح جهت تکمیل مطالعات مرحله دوم و نظارت بر عملیات اجرایی انتخاب شد.
عملیات احداث تونل‌های انحراف طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ و عملیات اصلی ساختمانی سد در سال ۱۳۸۰ آغاز شد و انحراف کامل آب رودخانه نیز پس از پایان عملیات اجرایی فرازبند، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲ صورت گرفت.

این سد به گفته کارشناسان از پرهزینه ترین سدهای ساخته شده در ایران است، ساخت سد گتوند حدود دومیلیارد دلار هزینه در برداشت.

برخی صاحبنظران و فعالان حوزه میراث فرهنگی بر این باور هستند که سیاست حفظ و نگهداری از آثار باستانی در جمهوری اسلامی ایران آنچنان که باید باشد، نیست.

به اعتقاد این ناظران، مجموعه آثار باستانی قبل و بعد از اسلام در ایران مورد بی مهری و بی توجهی قرار دارند هر چند به نظر آنان بی توجهی به آثار قبل از اسلام محسوس تر است.

این افراد دلیل این ادعا را نیز افزایش روند تخریب این آثار در مناطق مختلف ایران عنوان می‌کنند.

از نمونه‌های ذکر شده برای این ادعا تخریب بخشی از نقش‌برجسته بهرام دوم در منطقه بیشاپور است که به تازگی با پتک مورد حمله قرار گرفت. همچنین ماجرای تخریب کتیبه هخامنشی در جزیره خارک و تخریب سازه های آبی شوشتر از دیگر ادله‌های ذکر شده توسط این صاحبنظران است.



:: برچسب‌ها: جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

لیورپول امیدوار بود با پیروزی در این دیدار بتواند خود را در نهایت در جمع چهار تیم بزرگ لیگ برتر قرار دهد و تاتنهام نیز امید به كسب به سه امتیاز این بازی و تحكیم موقعیت خود برای رقابت بر سر قهرمانی داشت.

اما بازگشت ' لوییس سوارز ' به لیورپول پس از محرومیت ناشی از اظهارات نژاد پرستانه نتوانست الهام بخش تیمش برای كسب پیروزی شود.

تاتنهام نیز پس از پیروزی منچسترسیتی بر فولام در دیدار شنبه و افزایش فاصله اش با صدر جدول به هشت امتیاز ، به یك یپروزی در ورزشگاه آنفیلد احتیاج داشت تا در كورس قهرمانی بماند.

ولی بدون حضور هری ردنپ سرمربی خود كه به دلیل مشكلات پرواز در لندن سرگردان شده بود تاتنهام نتوانست بازی روان همیشگی خود را ارائه دهد.

سوارز نیز در دقیقه 66 برای لیورپول به میدان رفت ولی به رغم استقبال پرشور هواداران از این مهاجم اروگوئه ای كه هشت جلسه محروم شده بود، وی نتوانست گلی به ثمر برساند.

علاوه بر این حضور 24 دقیقه ای وی در زمین بدون مشكل نبود چرا كه در طول همین مدت یك كارت زرد از داور دریافت كرد.

تساوی در این دیدار هفته بیست و چهارم باعث شد تا تاتنهام با كسب یك امتیاز اندوخته خود را به 50 امتیاز برساند و با هفت امتیاز كمتر از منچستر سیتی و پنج امتیاز كمتر از منچستر یونایتد در مكان سوم جدول باقی بماند.

مترجمام 14031404



:: برچسب‌ها: تایوان , باند ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()