نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خیرنگارفرهنگی ایرنا، 'محمد خزایی' شامگاه دوشنبه در مراسم پایانی بخش بین الملل سی امین جشنواره فیلم فجر كه در محل تالار وحدت برگزار شد، گفت: افزوده شدن بخش های جدید مانند جام جهان نما، جلوه های شرق و سینمای سعادت از جمله دلایل استقبال كشورهای خارجی بویژه كشورهای اسلامی از بخش بین الملل جشنواره امسال بود.

این مقام مسئول در معاونت سینمایی با یادآوری اینكه 550 اثر به دبیرخانه بخش بین الملل جشنواره ارسال شد، اظهار داشت: از این تعداد 70 اثر انتخاب و در بخش بین الملل نمایش داده شدند.

خزایی با بیان اینكه بازار فیلم جشنواره امسال، بیست و پنجمین دوره خود را تجربه كرد، گفت: بازار فیلم جشنواره بین المللی فجر یكی از بزرگترین بازارهایی است كه امروزه در حوزه فیلم در آسیا وجود دارد.

دبیر سی امین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر با تاكید بر اینكه مفاهیم همه فیلمسازان، 'جهان عاری از جنگ و تروریسم' است، تصریح كرد: سی امین دوره جشنواره فیلم فجر نیز قصد داشت بیش از پیش به این مفهوم مشترك نزدیك شود.

فراهنگ ** 9140 ** 1355** 1574



:: برچسب‌ها: آب , دختر , مکزیک ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos
فریدون زندی

فریدون زندی با زدن دو گل استقلال را از شکست رهانید

از هفته بیست و پنجم لیگ برتر ایران، امروز (دوشنبه ۶ فوریه -۱۷ بهمن)، دو دیدار انجام شد که هر دو با نتیجه مساوی پایان یافت.

در بازی مهمتر، تیم استقلال تهران در مقابل سایپا قرار گرفت که حاصل آن تساوی ۲-۲ بود.

با این نتیجه استقلال ۴۷ امتیازی شد و با یک بازی بیشتر نسبت به سپاهان، به صدر رده‌بندی لیگ برتر ایران صعود کرد.

این دیدار که از ساعت ۱۷ به وقت تهران در ورزشگاه آزادی و با حضور اندک تماشاگران انجام گرفت، دو گلزن بیشتر نداشت.

ابتدا امین منوچهری در دقایق ۳۳ و ۵۴ سایپا را دو صفر پیش انداخت، اما فریدون زندی که در بازی با پرسپولیس هم نمایش خوبی داشت، در دقایق ۵۸ و ۸۸ دو بار دروازه سایپا را گشود و یک امتیاز برای استقلال کسب کرد.

سایپا نیز امتیازش را به ۳۱ رساند و در رده نهم باقی ماند.

در دیگر دیدار انجام شده امروز نیز تیم‌های مس سرچشمه و ذوب آهن با نتیجه صفر صفر مساوی کردند، اما در جدول لیگ برتر در همان رده‌های پیشین، هجدهم و هشتم، باقی ماندند.

فردا در روز دوم هفته ۲۵ لیگ برتر ایران هم دو دیدار برگزار خواهد.

بازی نخست در بوشهر و از ساعت ۱۵ به وقت ایران، بین شاهین این شهر و شهرداری تبریز انجام خواهد شد. سپس در تهران و از ساعت ۱۷، پرسپولیس با فجرسپاسی دیدار خواهد کرد.



:: برچسب‌ها: شهری , ژاپن ,
:: بازدید از این مطلب : 274
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos
گشت‌زنی در خیابان‌های سالوادور به ارتش سپرده شده

گشت‌زنی در خیابان‌های سالوادور به ارتش سپرده شده

دولت برزیل، ارتش را به ایالت باهیا در شمال شرقی این کشور فرستاد تا جلوی بالا رفتن جرم و جنایت را در این ایالت بگیرد.

پلیس این ایالت از سه شنبه هفته گذشته دست به اعتصاب زده است. در همین مدت کوتاه، آمارهای رسمی نشان می دهد که آمار قتل در ایالت باهیا بیش از دو برابر شده است.

علاوه برقتل، دزدی و آزار و اذیت هم در این مدت بیشتر شده است.

سالوادور، مرکز ایالت باهیا، سومین شهر بزرگ برزیل است و یکی از شهرهایی است که قرار است مسابقه های جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۴ میلادی در آنجا برگزار شود.

فرماندار ایالت باهیا می گوید که این اعتصاب غیرقانونی است. او برخی از افسران پلیس را متهم می کند که روش های خشونت آمیزی را به کار گرفته اند.

پلیس این ایالت می خواهد که دستمزدهایشان تا ۵۰ درصد افزایش یابد و شرایط کاریشان هم بهتر شود.

افزایش جرم

وزیر امنیت عمومی ایالت باهیا گفته که از زمان شروع اعتصاب در این ایالت آمار قتل در شهر سالوادور ۱۲۹ درصد افزایش یافته است.

در این مدت، ۷۸ نفر کشته شده اند. هفته پیش از اعتصاب، تعداد قتل در سالوادور ۳۴ نفر بوده است.

یکی از رهبران اعتصاب را در روز یکشنبه دستگیر کرده اند. او مظنون است که از بودجه عمومی دزدیدی کرده است.

مقام های رسمی می گویند این بازداشت در ارتباط با تصرف چندین خودروی پلیس توسط اعتصاب کنندگان بوده است.

برای یازده نفر دیگر از رهبران این اعتصاب هم قرار بازداشت صادر شده است.

ارتش توانسته ۱۶ تا از خودروی های پلیس را از دست اعتصاب کنندگان بیرون آورد.

این اعتصاب درست زمانی در شهر سالوادور شروع شده که موعد کارناوال سالانه ای در این شهر نزدیک است. کارناوالی که هزاران گردشگر را به این شهر می آورد.



:: برچسب‌ها: تایوان , آب ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خبرنگار ایرنا، در یك هفته اجرای این جشنواره 10فیلم برگزیده برای جشنواره فیلم فجر كشور، در استان البرز اكران می شود.

در نخستین روز از اجرای این جشنواره، فیلم 'تلفن همراه رییس جمهور' به كارگردانی 'علی عطشانی' و 'بی خداحافظی' به كارگردانی 'احمد امینی' به روی پرده رفت.

موضوع داستان فیلم تلفن همراه رئیس جمهور، راجع به پیرمردی است كه شغلش باربری و قصد خرید سیم كارت و تلفن همراه دارد و دست برقضا سیم كارت خاموش سالیان گذشته رئیس جمهور مورد معامله قرار می گیرد.

موضوع داستان فیلم بی خداحافظی نیز داستان سه جوان را روایت می كند كه هركدام برای رسیدن به هدفی از بندرعباس عازم تهران می شوند.

گفتنی است در ادامه جشنواره فیلم های ملكه، چك، ضد گلوله، بوسیدن روی ماه، خوابم می آید، گشت ارشاد، نارنجی پوش و یك عاشقانه ساده در سینما ساویز اكران می شوند.

جشنواره استانی فیلم فجر علاوه بر استان البرز در استانهای لرستان، فارس، خراسان رضوی، كرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان نیز برگزار می شود.

آیین اختتامیه این جشنواره در استان البرز 24 بهمن ماه اجرا می شود.ك/3

693/1027



:: برچسب‌ها: مرخصی , تایوان , ماکرو ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

'محسن مصلحی'، شامگاه دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: اثر و بنایی كه در لیست آثار تاریخی جهان به ثبت می رسد، دارای ویژگیهای خاصی است.

وی افزود: به همین منظور بایستی براساس همان ویژگی ها و شاخصه های بارز، آیین گرامیداشت آن اثر تاریخی برگزار شده و به صورت خاص نیز معرفی شود.

وی تاكید كرد: هم اكنون، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این اداره درتلاش است تا آیین گرامیداشت ثبت این بنای ارزشمند در لیست آثار تاریخی جهان با حضور رییس جمهوری برگزار شود.

باغ فین كاشان، یكی از 9 باغ تاریخی ایرانی است كه خرداد ماه سالجاری در سی و پنجمین كمیته میراث جهانی در پاریس، از سوی بنیاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسكو) درفهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

باغ تاریخی فین كاشان با مساحتی حدود 24 هزار مترمربع، یكی از زیباترین باغهای ایرانی است.

بنای فعلی باغ فین كاشان از دوره صفویه احداث شده و ملحقاتی از دوره های زندیه و قاجاریه نیز دارد.

باغ فین كاشان در سال 1314 به شماره 238 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

1724/7428/562



:: برچسب‌ها: دوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، براساس اعلام روز دوشنبه دانشگاه صنعتی شریف، ' رضا روستا آزاد' اظهار داشت: با توجه به دغدغه‌هایی كه در مورد كیفیت آموزش عالی در كشور و نیز كاربردی بودن این آموزشها احساس می‌شود، دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در وزارت علوم تصمیم به ایجاد یك حركت جمعی در زمینه برنامه‌های آموزش عالی گرفته و به عنوان اولین گام، این همایش را به صورت خاص در حوزه های فنی و مهندسی برگزار می كند.

وی تاكید كرد: توجه به الزامات تحول در آموزش فنی و مهندسی، نقطه آغازی برای یك حركت عمیق و دامنه‌دار در حوزه آموزش عالی كشور است.

روستا آزاد در تشریح محورهای همایش آموزش عالی؛ الزامات تحول در آموزش فنی و مهندس گفت: تكنولوژی‌های نوین آموزشی، آموزش مبتنی بر پژوهش، آموزش الكترونیك، نظام برنامه‌ای، ارتباط دانشگاه با صنعت و مساله‌محوری آموزش، از جمله مهمترین محورهایی این همایش است.

روستا آزاد ادامه داد: پژوهشكده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف و ستاد انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان همكاران علمی در كنار شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان برگزاركننده، فعالیت‌های علمی و دبیرخانه‌ای همایش را آغاز كرده‌اند.

همایش 'آموزش عالی؛ الزامات تحول در آموزش فنی و مهندسی' 14 اسفند سال جاری در سالن جابر ابن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

علاقه مندان به كسب اطلاعات بیشتر می‌‌توانند به پایگاه اینترنتی همایش به نشانی Higheredu.ir مراجعه كنند یا با دبیرخانه همایش از طریق شماره 66065139 تماس بگیرند.

فراهنگ**1055**1588



:: برچسب‌ها: رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خبرگزاری آسوشیدپرس، بنیامین نتانیاهو گفت محمود عباس با تلاش برای تقسیم قدرت با حماس، 'مسیر صلح را ترك كرده است.'

رژیم صهیونیستی و حكومت خودگردان فلسطین ماه گذشته و پس از یك سال توقف مذاكره، گفتگوهای سازش را آغاز كردند، هرچند این گفتگوهای كوتاه به نتیجه نرسید و محمود عباس هم تاكنون نسبت به ادامه مذاكره علاقه ای نشان نداده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه ای كه نشان از ناخشنودی وی داشت، رییس تشكیلات خودگردان را تهدید كرد و نوشت 'یا صلح با حماس یا صلح با اسرائیل؛ نمی توانید هر دو را داشته باشید.'

مذاكره برای آشتی میان فلسطینیان با هدف پایان دادن به چند سال اختلاف میان گروه های حماس و فتح انجام می شود كه باعث شده كرانه باختری و نوار غزه از سال 2007 تاكنون توسط دو دولت اداره شود.

مترجمام**9163**1423



:: برچسب‌ها: خیابان ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون 'اسكای نیوز'، یك دادگاه ویژه مهاجرت در انگلیس روز دوشنبه حكم داد كه 'ابوقتاده' بیش از این نباید در زندان به سر ببرد و می تواند تحت شرایطی از زندان آزاد شود و در خانه خود تحت نظر قرار بگیرد.

حكم آزادی ابوقتاده پس از آن صادر شد كه دادگاه اروپایی حقوق بشر ماه گذشته به دلایل انساندوستانه با استرداد وی به اردن مخالفت كرد و درخواست دولت انگلیس را برای بازگرداندن وی به كشور متبوعش رد كرد.

این روحانی اردنی مقیم انگلیس از حدود ده سال پیش به اتهام دخالت در فعالیت های تروریستی در انگلیس تحت نظر بوده و یا در بازداشت به سر برده است. دولت اردن خواستار استرداد وی برای محاكمه به اتهام فعالیت های تروریستی می باشد.

دادگاه های انگلیس پیشتر چند بار حكم استرداد وی را به اردن تایید كرده بودند و حتی دولت این كشور یك یادداشت تفاهم را نیز در این زمینه با دولت اردن به امضاء رسانده بود.

دادگاه اروپایی حقوق بشر مستقر در 'استراسبورگ' در حكم ماه گذشته خود اعلام كرد: به رغم اینكه یادداشت تفاهم امضاء شده میان انگلیس و اردن ممكن است مانع از شكنجه 'ابوقتاده' در اردن شود، ولی این احتمال همچنان وجود دارد كه وی بر اساس شواهد و مستنداتی كه از طریق شكنجه دیگران به دست آمده است، تحت تعقیب قرار بگیرد كه این موضوع هم مغایر با قوانین و مقررات بین المللی و حقوق بشری است.

دولت اردن در سال 2000 میلادی و بصورت غیابی، ابوقتاده را به دلیل دخالت در دو عملیات تروریستی در آن كشور به حبس ابد محكوم كرد.

وكلای ابوقتاده پس از مخالفت دادگاه اروپایی حقوق بشر با استرداد وی به اردن، تقاضای آزادی وی از زندان فوق امنیتی 'لانگ لارتین' در منطقه 'ورچسترشایر' انگلیس را به دادگاه ارائه كردند.

'اد فیتزجرالد' یكی از وكلای ابوقتاده گفت: موكل من بیش از شش سال و نیم را بدون هرگونه محاكمه و حتی بدون اتهام رسمی در زندان به سر برده است و پس از حكم دادگاه اروپایی حقوق بشر، این وضعیت باید پایان یابد.

قاضی دادگاه در نهایت آزادی مشروط ابوقتاده را تایید كرد و بر اساس گزارش های رسانه ای وی هفته آینده آزاد خواهد شد. وی در منزل خود تحت نظر قرار خواهد داشت و نمی تواند از موبایل و اینترنت استفاده كند. همچنین ساعات خروج وی از منزل نیز محدود خواهد بود.

وزارت كشور انگلیس بارها اعلام كرده است كه ابوقتاده تهدیدی امنیتی برای این كشور به شمار می رود و تا زمانی كه به اردن مسترد نشده است، باید در پشت میله های زندان باقی بماند.

یك سخنگوی وزارت كشور در واكنش به حكم آزادی مشروط ابوقتاده، گفت: موضع ما تغییر نكرده و همچنان معتقدیم كه آزادی وی تهدیدی علیه امنیت ملی است و به همین دلیل در دادگاه نیز برای اعمال حداكثر محدودیت علیه وی استدلال و تلاش كردیم.

وی افزود: ما همچنین در حال آماده سازی تقاضای تجدیدنظر خود به دادگاه اروپایی حقوق بشر هستیم تا بتوانیم مجوز استرداد ابوقتاده به اردن را دریافت كنیم.

ابوقتاده كه از سوی رسانه‌های انگلیس به عنوان دست راست بن لادن در اروپا مشهور شده در سال 2008 مدتی را بطور مشروط از زندان آزاد شد تا بصورت تحت نظر در خانه‌ای در لندن به سر ببرد.

ولی بعدا مقامات امنیتی انگلیس ابوقتاده را به تلاش برای فرار از انگلیس و همچنین برقراری تماس‌های مشكوك متهم كردند و وی را مجددا به زندان بازگرداند.

ابوقتاده كه اكنون 52 سال سن دارد، در سال ‎ 1993با یك گذرنامه جعلی اماراتی به عنوان پناهجو وارد انگلیس شد و پس از ماهها تحت نظر قرار داشتن از اكتبر ‎2002 تا مارس ‎ 2005به اتهام ارتباط با عوامل حملات ‎ 11سپتامبر ‎2001 آمریكا در زندان فوق امنیتی بلمارش در جنوب لندن محبوس شد.

وی در سال 2005 نیز مدتی را آزاد شده بود ولی با تقاضای رسمی دولت اردن در تابستان همان سال مجددا به زندان افتاد.

اروپام**345



:: برچسب‌ها: د , خام ,
:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

شبكه تلویزیونی یورو نیوز روز دوشنبه گزارش داد: وزرای دفاع كشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در حالی در نشست بروكسل تصمیم به خروج نیروهایشان در سال 2014 میلادی از افغانستان گرفتند كه فرانسه در نظر دارد نیروهایش را زودتر از این تاریخ از این كشور خارج كند.

'كلود مونیكه' كارشناس مركز اروپایی راهبردهای اطلاعاتی در این باره گفت: در حال حاضر نیروهای ناتو دقیقا در وضعی قرار دارند كه نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه 1980 در آن قرار داشتند.

وی ادامه داد، در آن زمان نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق كنترل شهرهای بزرگ افغانستان و جاده های اصلی را در طول روز در دست داشتند، اما با فرا رسیدن شب كنترل كشور در دست شورشیان می افتاد و اكنون نیز وضعیت برای ناتو به همین منوال است.

وزرای دفاع كشورهای عضو ناتو در نشست بروكسل بر لزوم خروج نیروهای خود تا سال 2014 از افغانستان تاكید كرده اند، اما این در حالی است كه بسیاری از كارشناسان و تحلیلگران سیاسی و نظامی درباره توان نظامی نیروهای افغانی با دیده شك و تردید نگاه می كنند.

از ابتدای جنگ در افغانستان تا كنون حدود سه هزار نظامی خارجی در این كشور كشته شدند و به همین علت فرانسه اعلام كرده است كه زودتر از موعد مقرر نیروهایش را از آن كشور خواهد كرد.

مترجمام**9041** 1506



:: برچسب‌ها: دختر , معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : gogos

نگرانی‌های کشورهای همسایه افغانستان و برخی جناح‌های داخلی این کشور در مورد گفتگوهای صلح با گروه طالبان، در محور مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل قرار دارد.

هشت صبح در مطلب اصلی خود از حکومت افغانستان، برخی جناح‌های داخلی و کشورهای همسایه و از جمله پاکستان به عنوان "حاشیه‌نشینان" گفتگو با طالبان یاد کرده و نوشته که حالا نگرانی‌های این حاشیه‌نشینان به موضوعی جدی در روند مذاکره با گروه طالبان تبدیل شده است.

به نظر این روزنامه، " گفتگوهای مبهم و زمینه‌سازی‌های گنگ برای مذاکره با طالبان از سوی آمریکا"، وضعیت را پیچیده کرده و حالا حاشیه‌نشینان در تلاشند تا با مخالفت و تخریب گفتگوهای صلح، در مورد پیامدهای گفتگوهای صلح با گروه طالبان "پیشداوری" کنند.

هشت صبح تاکید کرده که حکومت افغانستان بر "مالکیت" خودش بر گفتگوها و اصرار حزب اسلامی بر بی‌نتیجه بودن مذاکرات در خارج از کشور را در شمار این گونه پیشداوری‌ها دانسته و افزوده که پاکستان هم تلاش می‌کند که در این گفتگوها نقش داشته باشد، در حالی که پیش از این نقش "ویرانگری" در این زمینه داشته است.

روزنامه باور ملی اظهارات اخیر مقامهای ایرانی و پاکستانی در باره مصالحه با طالبان در افغانستان را نقد کرده و نوشته که همسایگان افغانستان تلاش دارند که بر سر راه روند مصالحه با این گروه موانعی ایجاد کنند تا این روند با شکست مواجه شود.

به نوشته این روزنامه، حنا ربانی کهر، وزیر خارجه پاکستان در سفرش به کابل تلاش کرد که حکومت افغانستان را تشویق به مخالفت با مذاکرات مستقیم میان آمریکا و طالبان در قطر کند، اما موفق به این کار نشد و سرانجام موضع "کلیشه‌ای" پاکستان را تکرار کرد و گفت که افغانستان باثبات به نفع منطقه و جهان است.

باور ملی افزوده که یک مقام وزارت خارجه ایران هم اخیرا گفته که آمریکا در راه اندازی گفتگوهای قطر به دنبال تامین صلح نه بلکه در پی ادامه حضور نظامی خود در افغانستان است. به نظر روزنامه، این اظهارات هم دست کمی از مخالفت پاکستان با مصالحه با طالبان ندارد.

سرمقاله‌نویس باور ملی افزوده که هدف از این اظهارات این است که طالبان متوجه شوند که آمریکا به دنبال ایجاد پایگاههای دایمی نظامی در افغانستان است. به اعتقاد نویسنده، کشورهای همسایه افغانستان در تلاشند که اگر در افغانستان صلحی به میان آید، آنها هم در آن شرکت داشته باشند و از آن سود ببرند.

اما روزنامه افغانستان در مطلبی نوشته که "هر نوع برنامه و طرحی که درمورد آن اجماع و توافق نظر کلی در منطقه وجود نداشته باشد، بعید است که عملی گردد." این در حالی است که به نوشته روزنامه، در مورد چند و چون طرح مصالحه با طالبان، "نگرانی‌های و تردیدهای جدی در داخل و خارج از کشور وجود دارد".

نویسنده افزوده که علاوه بر پاکستان و ایران، کشورهای دیگر و از جمله روسیه هم نگرانی‌هایی در مورد مصالحه با طالبان دارند. به باور روزنامه، روسیه نگران نقش آفرینی آمریکا در روند مصالحه است و روسها فکر می‌کنند که آمریکا ممکن است از تحولات افغانستان به عنوان ابزاری علیه مخالفان خود در منطقه استفاده کند.

نویسنده افغانستان معتقد است که پاسخ این پرسش که آیا آمریکا می‎تواند بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌های کشورهای همسایه افغانستان، روند صلح را به پیش ببرد؟، "منفی" است، زیرا اگر آمریکا نگرانی‏ این کشورها را در رابطه با صلح در نظر نگیرد، در تقابل با این کشورها قرار می‌گیرد.

مقاله در ادامه تاکید دارد که "مهمترین مسئله در عدم موفقیت تلاش‌های صلح نبود اجماع و همگرایی جدی منطقه‌ای است و تا زمانی که این مهم بر آورده نشود، بعید است که بتوان به موفقیت تلاش‌های یک‌جانبه حکومت افغانستان امیدوار بود."

روزنامه ویسا در سرمقاله خود با عنوان "چرا از صلح می‌هراسند؟" نگرانی‌های داخلی در مورد مصالحه باگروه طالبان را نقد کرده و نوشته که هر چند در افغانستان همه جناح در ظاهر از صلح حمایت می‌کنند، اما هستند گروه‌هایی که با شنیدن واژه صلح مبتلا به "تب نگرانی" می‌شوند.

نویسنده در توضیح این مطلب، بدون این که نامی از گروهی ببرد یا چگونگی صلح در افغانستان و مخالفت این گروهها را مشخص کند، نوشته که این گروهها فکر می‌کنند که اگر در افغانستان صلح برقرار شود، آنها "امتیازاتی" را که به دست آورده‌اند، از دست می‌دهند.

ویسا افزوده که از زمانی که دولت افغانستان روند مصالحه با شورشیان را آغاز کرده و روابطی هم در این زمینه برقرار شده، نگرانی افراد مخالف صلح با شورشیان بیشتر شده است. نویسنده پرسیده که اگر دولت با مخالفان مسلح خود صلح نکند، با چه کسی صلح کند.

به نظر ویسا، اگر که دولت با مخالفان مسلح مصالحه نکند، معنایش این است که جنگ باید ادامه یابد و این امر به سود کسانی است که "در اثر جنگ چاق شده‌اند". این روزنامه معتقد است که مخالفان مصالحه با طالبان دلیلی برای مخالفت خود نیافته و این موضوع را عنوان کرده‌اند که این امر به وحدت ملی آسیب می‌رساند.



:: برچسب‌ها: سفر , باغ وحش ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()